Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Souhlasím

VW T1 („Bulli“) Výrobní kód: Typ 2 Transporter 1

V mladé republice se zvyšovaly nároky na transport. To byl důvod pro vývoj zcela nového automobilu. První náčrty vznikly již v roce 1947. Hodně se shodovaly s pozdějším provedením, jak v případě rozdělení prostoru, tak použitou koncepcí pohonu. Přípravy a testovací fáze postupovaly rychle vpřed. Zvýšená užitečná hmotnost s sebou nesla zvýšené nároky na stabilitu a pevnost. Z tohoto důvodu nebylo možné využít existující součásti, ale musel být vyvinut zcela nový podvozek. První testovací model z roku 1949 dosahoval maximální rychlost 85 km/h jeho užitečná hmotnost byla 750 kg. Přední okno bylo dělené, jak bylo v této době obvyklé. Okna jsou z důvodu ceny i výrobních postupů rovná. Dodnes je to nejžádanější model celé této série.

 

 

Pohotovostní hmotnost 850 kilogramů, je určena předsedou představenstva Volkswagen Heinrichem Nordhoffem. Avšak skutečná hmotnost tuto požadovanou hodnotu přesahovala. Aby nebyla tato mezní hodnota překročena, byly odstraněny nárazníky a zadní okno. Na počátku roku 1950 začíná ve Wolfsburgu výroba variant skříňový vůz, kombi, minibus ("Fenster-Bus") a od roku 1951 také varianty valník. Společně s tím se vyrábějí také speciální modely, jako např. policejní vůz, sanitní vůz a pojízdná prodejna s bočními výklopnými dveřmi. Model T1 se stal také základem pro první obytný vůz. Jednalo se také o speciální model, pro který se později většinou používalo označení "Samba". Tento model se vyrábí od roku 1951 do roku 1967 a je vybavený sedmi, resp. devíti sedadly a 23 okny.

Varianty modelu

Varianta modelu/ rok výroby: Motor: Umístění motoru: Pohon: Rozvor (mm): Délka/šířka/výška (mm):
T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
Čtyřválcový boxer chlazený vzduchem Vzadu, podélně Zadních kol 2 400 4 150/1 660/1 940
4 280/1 750/1 940
(s nárazníkem)

Motor:

T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
Čtyřválcový boxer chlazený vzduchem

Umístění motoru:

T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
Vzadu, podélně

Pohon:

T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
Zadních kol

Rozvor (mm):

T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
2 400

Délka/šířka/výška (mm):

T1 1.1: 1950 – 1954
T1 1.2: 1954 – 1965
T1 1.5: 1963 – 1967
4 150/1 660/1 940
4 280/1 750/1 940
(s nárazníkem)

Verze motoru

Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k - při ot. min-1): max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):
1.1 (1950 – 1954) 1 131 18/25/3 300 68/2 000

Objem (cm3):

1.1 (1950 – 1954) 1 131

Výkon (kW/k - při ot. min-1):

1.1 (1950 – 1954) 18/25/3 300

max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):

1.1 (1950 – 1954) 68/2 000
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k - při ot. min-1): max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):
1.2 (1954 – 1965) 1 191 22/30/3 400
25/34/3 600 (od roku 1960)
76/2 000
82/2 000 (od roku 1960)

Objem (cm3):

1.2 (1954 – 1965) 1 191

Výkon (kW/k - při ot. min-1):

1.2 (1954 – 1965) 22/30/3 400
25/34/3 600 (od roku 1960)

max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):

1.2 (1954 – 1965) 76/2 000
82/2 000 (od roku 1960)
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):
1.5 (1963 – 1967) 1 493 31/42/3 800
32/44/4 000 (od roku 1965)
95/2 200
100/2 000 (od roku 1965)

Objem (cm3):

1.5 (1963 – 1967) 1 493

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.5 (1963 – 1967) 31/42/3 800
32/44/4 000 (od roku 1965)

max. krouticí moment (Nm - při ot. min-1):

1.5 (1963 – 1967) 95/2 200
100/2 000 (od roku 1965)

Facelifty Výběr jednotlivých opatření prováděných v rámci faceliftů.

1950

Zavedení dělicí přepážky nákladového prostoru a odvětrání nákladového prostoru prostřednictvím žaluzie v boční stěně. Od listopadu odpadá emblém VW na zadní partii.

 

1951

Umístění malého zadního okna. Uvedení speciálního modelu se sedmi, resp. s devíti sedadly, pro který se později vžilo pojmenování "Samba", s 23 okny a posuvnou látkovou střechou. Uvedení prvního sanitního vozu. Firma Westfalia představila Campingbox, který se snadno nainstaluje i vyjme. Verze Transporter nebo Bus se díky němu promění z vozu pro každodenní využití na první cestovní automobil pro trávení dovolené.

1953

Uvedena synchronizovaná převodovka. Sedmimístný, resp. devítimístný speciální model je vybaven zadním nárazníkem. Bočnice valníku jsou pro zvýšení pevnosti vyztužené obdélníkovými prolisy.

1954

Motor o objemu 1 100 cm3 je v lednu nahrazen motorem boxer s objemem 1 200 cm3, jenž je rovněž odvozen od motoru brouka a jeho výkon je 30 koní. Tento vývojový krok zajistil pro model Transporter tolik potřenou injekci síly. Na tachometru je nyní místo 80 km/h uvedena maximální rychlost 100 km/h. Kromě toho jsou všechny ostatní modely doplněny zadním nárazníkem. Firma Westfalia postavila první kempinkový vůz.

1955

Nový přívod čerstvého vzduchu nad předním oknem zlepšil klima v interiéru. K tomu je vůz vybaven průběžnou palubní deskou a dvouramenným volantem místo tříramenného. Nové jsou rovněž dveře zavazadlového prostoru, které se nyní instalují v rámci sériové výbavy. Následuje obložení motorového prostoru. Odpadá tak velký kryt motoru (tzv. dveře od stodoly). Objem nákladového prostoru se zvětšil ze 4,6 na 4,8 m3. Rezervní kolo je přesunuto do prohlubně za předními sedadly, kde je umístěné ve vertikální pozici. 16palcové pneumatiky jsou nahrazeny 15palcovými.

1956

Je posílen startér. Výroba byla přemístěna z Wolfburgu do Hannoveru městské části Stöcken. Výrobní číslo 171056 je první Bus vyrobený v hlavním městě spolkové země Dolní Sasko.

1958

Brzdová světla v zadních světlech jsou nahrazena centrálním brzdovým světlem na krytu motoru. Je zavedena dvojkabina.

1959

Nové umístění zadních světel.

1960

Jsou změněné nárazníky a přední směrová světla ("bradavice"), která nahradila až dosud používané vyklápěcí mechanické směrovky (trafikátory). Výkon motoru se zvýšil na 34 koňských sil. Bus dosáhl maximální rychlost 100 km/h - s dlouhým rozjezdem a při příznivých podmínkách. Na tachometru je nyní vyznačena maximální rychlost 120 km/h.

V současnosti vyhledávaný devítimístný speciální model, přezdívaný "Samba": Díky velkému počtu oken má velmi dobře osvětlený interiér. Na obrázku ve verzi z roku 1960 se směrovými světly na přední partii.

1961

Zavedení dvoukomorových zadních světel se žlutým polem pro směrová světla. Byla zahájena výroba skříňového vozu s vysokou střechou. Nákladový prostor se zvětšil až na 6 krychlových metrů. Zavedení madla na držáku palubní desky na straně spolujezdce.

1962

Místo řidiče je vybaveno samostatným sedadlem místo sedadlové lavice. Od listopadu jsou zesílena madla dveří a zámky.

Na obrázku je Bus modelový rok 1962 generace T1 ještě s malými předními směrovými světly (blinkry).

1963

Jako první z modelové řady může být valník na přání vybaven motorem boxer s objemem 1,5 litru a výkonem 42 koňských sil (pro všechny ostatní modely je k dispozici až o rok později). Skříňový vůz a kombi dostávají větší zadní výklopné dveře s větším oknem. U sedmimístného i devítimístného "speciálního modelu" odpadá okno v D-sloupku a má tak "pouze" 21 oken. Místo dvoudílných bočních křídlových dveří může nyní být alternativně objednán také s bočními posuvnými dveřmi. Jsou zvětšeny přední blinkry ("Fischaugen" - rybí oči). Volitelně je navíc v nabídce zesílené šasi, díky němuž se užitečná hmotnost zvyšuje až na 1000 kg. Patnáctipalcové pneumatiky jsou nahrazeny čtrnáctipalcovými.

1964

Poslední rok výroby motoru s výkonem 34 koní. Ohřátý vzduch topení již není rozváděn stoupačkami, ale oddělenými průduchy v předním obložení. Je instalován omezovač otáček. Kašlavý zvuk se nyní připomíná pouze při řazení na vyšší převodový stupeň nebo při ubrání plynu. V srpnu (modelový rok 1965) nastává změna systému výrobního čísla, z průběžného 1328871 na tvar označující rok výroby a průběžné číslo v daném roce 21 5 019888.

1965

Díky jinému karburátoru a větším ventilům je zvýšen výkon motoru na 44 koní. T1 je vybaven ovladačem pro světelnou houkačku a zapínání směrových světel.

Na víkend za sluncem: Firma Westfalia z Rheda-Wiedenbrück nabízí pro Typ 2 vysoce kvalitní kempinkovou výbavu.

 

1966

Napětí palubní sítě je zvýšeno ze šesti na dvanáct voltů. Je zaveden systém společného klíčku pro odemykání i startování a na přání je možné instalovat bezpečnostní pásy (a to i v prostoru pro cestující).

1967

V létě je ukončena výroba. Posledním výrobním číslem je 217 148 459. Výrobní linky ve Wolfsburgu a Hannoveru opustilo přibližně 1,83 milionu automobilů.

Galerie

Vynikající i ve své šesté generaci.

Ať v provedení Transporter pro plnění velkých a náročných úkolů, jako Caravelle pro profesionální přepravu osob na vysoké úrovni, jako Multivan s velkou nabídkou místa a jeho flexibilním využitím nebo jako California - cestovní automobil pro trávení dovolené: Generace T6 se prezentuje svou všestranností a optimálně se přizpůsobí nejrůznějším požadavkům jak v profesním životě, tak při trávení volného času.

© Volkswagen akciová společnost - obrázky ukazující modely T1, T2, T3 a T4, jsou poskytnuty s laskavou podporou společnosti Volkswagen AG pouze pro účely webové stránky. Jejich stahování a následné používání není dovoleno.