Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Souhlasím

T3 („Bulli“) Výrobní kód: Typ 2 Transporter 3

Generace modelu Transporter Typ 2 T3, která byla uvedena v roce 1979, se představila v novém designu, jenž se odlišoval od zažité konstrukce obou předchozích generací odvozené od vozu VW Beetle. T3 je znatelně větší (rozvor je delší o 60 mm) a širší (o 125 mm). Jak v kabině, tak i v nákladovém prostoru je podstatně více místa. Podlaha vozu je položená o deset centimetrů níž a tomu odpovídá i snížená výška nákladové hrany. Konstrukce podvozku je od počátku navržena tak, aby bylo možné instalovat pohon všech kol a diferenciál přední nápravy. Velký pokrok představuje přímé hřebenové řízení bez vůle. Místo torzních pružin, jsou nyní vpředu i vzadu použity vinuté pružiny. Vpředu jsou k zavěšení použita dvě trojúhelníková příčná ramena, zadní náprava je s vlečenými rameny.

Model T3 vyřešil problém zaklonění zádi. Těžiště vozu je u třetí generace posunuto před geometrický střed. Automobil může být otočen jedním tahem. Průměr otáčení se snížil o dva metry a nyní činí pouhých 10,5 metru. Motory jsou stejné jako u modelů předchozí generace (1,6 litru s výkonem 50 k a 2,0 litry s výkonem 70 k). Motor 1,6 litru je plošší, protože kolo ventilátoru je nyní upevněno přímo na klikové hřídeli. Při seřízení motoru boxer se nyní využívají bezúdržbová hydraulická zdvihátka, která tak eliminují nutnost častého seřizování.

 

 

 

Varianty modelu

Varianty modelu/Rok výroby: Motor: Umístění motoru: Pohon: Rozvor (mm): Délka/šířka/výška (mm):
T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
1.6 + 2.0: čtyřválcový boxer chlazený vzduchem
1.9 + 2.1: čtyřválcový boxer chlazený kapalinou
1.6 D + 1.7 D + 1.6 TD: řadový čtyřválec, chlazený kapalinou
Vzadu podélně Zadních kol 2 460
2 455 s pohonem všech kol (syncro)
4 570/184/195 (syncro 199)

Motor:

T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
1.6 + 2.0: čtyřválcový boxer chlazený vzduchem
1.9 + 2.1: čtyřválcový boxer chlazený kapalinou
1.6 D + 1.7 D + 1.6 TD: řadový čtyřválec, chlazený kapalinou

Umístění motoru:

T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
Vzadu podélně

Pohon:

T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
Zadních kol

Rozvor (mm):

T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
2 460
2 455 s pohonem všech kol (syncro)

Délka/šířka/výška (mm):

T3 1.6: 1979 – 1982
T3 2.0: 1979 – 1982
T3 1.9: 1982 – 1990
T3 2.1: 1984 – 1989
T3 1.6 D: 1981 – 1987
T3 1.6 TD: 1984 – 1992
T3 1.7 D: 1984 – 1989
4 570/184/195 (syncro 199)

Verze motoru

Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
1.6 (1979 – 1982)    1 584 37/50/4 000 103/2 400

Objem (cm3):

1.6 (1979 – 1982)    1 584

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.6 (1979 – 1982)    37/50/4 000

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

1.6 (1979 – 1982)    103/2 400
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
2.0 (1979 – 1982)    1 970 51/70/4 200 137/3 000

Objem (cm3):

2.0 (1979 – 1982)    1 970

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

2.0 (1979 – 1982)    51/70/4 200

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

2.0 (1979 – 1982)    137/3 000
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
1.9 (1982 – 1990)    1 913 1982 – 1985: 44/60/3 700
1982 – 1990: 57/78/4 600
1986 – 1988: 54/73 / xx
1983 – 1985: 61/83/4 800
1983 – 1985: 66/90/4 600
1982 – 1985: 140/2 200
1982 – 1990: 150/2 600
1986 – 1988: 150/2 600
1983 – 1985: 139/2 800
1983 – 1985: 147/2 800

Objem (cm3):

1.9 (1982 – 1990)    1 913

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.9 (1982 – 1990)    1982 – 1985: 44/60/3 700
1982 – 1990: 57/78/4 600
1986 – 1988: 54/73 / xx
1983 – 1985: 61/83/4 800
1983 – 1985: 66/90/4 600

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

1.9 (1982 – 1990)    1982 – 1985: 140/2 200
1982 – 1990: 150/2 600
1986 – 1988: 150/2 600
1983 – 1985: 139/2 800
1983 – 1985: 147/2 800
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
2.1 (1984 – 1989)    2 109 1984 – 1989: 82/112/4 800
1985 – 1990: 70/95/4 800 (katalyzátor)
1986 – 1992: 64/87/ xx
1989 – 1992: 68/ 92/4 500
1984 – 1989: 174/2 800
1985 – 1990: 160/2 800 (katalyzátor)
1987 – 1992: 160/2 800
1989 – 1992: 154/2 800

Objem (cm3):

2.1 (1984 – 1989)    2 109

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

2.1 (1984 – 1989)    1984 – 1989: 82/112/4 800
1985 – 1990: 70/95/4 800 (katalyzátor)
1986 – 1992: 64/87/ xx
1989 – 1992: 68/ 92/4 500

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

2.1 (1984 – 1989)    1984 – 1989: 174/2 800
1985 – 1990: 160/2 800 (katalyzátor)
1987 – 1992: 160/2 800
1989 – 1992: 154/2 800
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
1.7 D (1984 – 1989) 1 715 42/57/4 500 103/2 800

Objem (cm3):

1.7 D (1984 – 1989) 1 715

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.7 D (1984 – 1989) 42/57/4 500

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

1.7 D (1984 – 1989) 103/2 800
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
1.6 D (1981 – 1987) 1 588 37/50/4 200 103/2 000

Objem (cm3):

1.6 D (1981 – 1987) 1 588

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.6 D (1981 – 1987) 37/50/4 200

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

1.6 D (1981 – 1987) 103/2 000
Typ: Objem (cm3): Výkon (kW/k – při ot. min-1): Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):
1.6 TD (1984 – 1992) 1 588 51/70/4 500 138/2 500

Objem (cm3):

1.6 TD (1984 – 1992) 1 588

Výkon (kW/k – při ot. min-1):

1.6 TD (1984 – 1992) 51/70/4 500

Krouticí moment (Nm – při ot. min-1):

1.6 TD (1984 – 1992) 138/2 500

Facelift Výběr jednotlivých opatření při modernizaci modelu.

1981

Do života je uvedena zásadní inovace. Transporter je nyní k dispozici s naftovým motorem o objemu 1,6 litru a s výkonem 50 koní (jenž se používá také v modelech Golf a Passat). Poprvé je do vozu Typ 2 vestavěn řadový čtyřválec chlazený kapalinou. Jeho rozměry jsou sice totožné s motorem boxer, je ale o 100 kilogramů těžší. Pro testování v rámci vozového parku je motor na zkoušku nasazený u vozidel pošty. Ve srovnání s žíznivým vzduchem chlazeným agregátem snižuje spotřebu paliva o více než třetinu. Mezi konkurenty je Transporter nejúspornější. Objednávky vozů s naftovým motorem činí již po krátké době 50 procent všech objednávek. Model Caravelle oslňuje novou výbavou. Jméno, které evokuje letadlo, vyvolává představu bohatě polstrovaného klubového křesla. 

1982

Po vyrobení 30 milionů vzduchem chlazených motorů jsou možnosti vylepšení této pohonné jednotky v segmentu užitkových vozů vyčerpány. Jejich produkce nyní pokračuje pouze v Jižní Americe, jedná se však o nově vyvinutý kapalinou chlazený boxer o objemu 1,9 litru s výkonem 60, resp. 78 koní. Vzduchem chlazené agregáty však stále vyvolávají nadšení pro svůj mimořádně tichý a libozvučný chod. Vodou chlazený boxer má o 16 procent nižší spotřebu a vyšší krouticí moment. Topení má díky odvodu tepla z cirkulující chladicí kapaliny větší výkon. K dispozici je nyní také pětistupňová převodovka. Převody jsou u tohoto provedení těsně odstupňované.

Rozlišovacím znakem vozů s kapalinou chlazeným boxerem nebo naftovým motorem je druhá mřížka chladiče na čelní partii.

1983

Kapalinou chlazený boxer o objemu 1,9 litru a výkonem zvýšeným na 90 koní se nyní dodává také se vstřikováním (Digijet).

1985

Model s nejvyšší výbavou je šestisedadlová verze Caravelle Carat s koly z lehké slitiny, se širokými pneumatikami, posilovačem řízení, předním spoilerem, obdélníkovými zdvojenými světlomety, sníženým podvozkem, samostatnými sedadly s velurovými potahy atd. Objem plochého motoru je zvětšen na 1,8 litru a výkon je zvýšen na 68 koní. Nově se mezi motory objevuje kapalinou chlazený boxer s objemem 2,1 litru, který s katalyzátorem a vstřikováním Digifant disponuje výkonem 90 koní - bez regulace pouze s vstřikováním Digijet dokonce 112 koní.

V únoru je na trh uveden model s označením syncro. S přiřaditelným pohonem všech kol se tento Transporter a všechny jeho následující varianty stává sběratelským unikátem.

Charakteristickým znakem tohoto provedení je stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Sériově je vybaven pětistupňovou převodovkou s extrémně krátkým převodovým poměrem prvního stupně. Světlá výška vozu se čtrnáctipalcovými pneumatikami činí 210 mm vpředu a 200 mm vzadu. Pohotovostní hmotnost vozu je u provedení s pohonem syncro zvýšena o 140 kg.

V provedení se šestnáctipalcovými koly se syncro posouvá do kategorie terénních vozů. Výrobce nabízí paket s modifikacemi B-sloupku, podvozku a karoserie, zesílenými brzdami, robustnější technologií pohonu a uzávěrkou zadního diferenciálu. Světlá výška vozu je zvýšena na 235 mm. Větší jsou také blatníky.

Konečná montáž modelu Transporter s pohonem všech kol je prováděna v Grazu u firmy Steyr-Daimler-Puch.

Při uvádění na trh se o popularitu postaral mimo jiné také bývalý tovární jezdec Porsche Rudi Lins. Na podporu kampaně modelu syncro vyrazil v únoru na cestu kolem světa, která trvala 51 dní.

1987

Objem atmosféricky plněného naftového motoru je zvětšen na 1,7 litru a jeho výkon nyní činí 57 koní.

1990

Výrobní závod v Hannoveru se v roce 1990 přestavuje na výrobu následující generace - modelu T4. Z důvodu vysoké poptávky po modelu syncro a poslední limitované edici "Last Limited Edition" pokračuje výroba v Rakousku u firmy Steyr-Daimler-Puch až do roku 1992.

Konec.

V Jižní Africe se vyrábí T3 v provedení Bus výhradně pro africký kontinent. Okna jsou zvětšena. Model s novou variantou motoru od Audi má větší hlučnost ventilátorů. Pětiválcový motor Audi s objemem 2,6 litru je umístěn vzadu. Nezbývá místo pro katalyzátor.

V létě 2003 je vyroben poslední vůz T3.

 

Galerie

Transporter skříňový vůz

Caravelle

Vynikající i ve své šesté generaci.

Ať v provedení Transporter pro plnění velkých a náročných úkolů, jako Caravelle pro profesionální přepravu osob na vysoké úrovni, jako Multivan s velkou nabídkou místa a jeho flexibilním využitím nebo jako California - cestovní automobil pro trávení dovolené: Generace T6 se prezentuje svou všestranností a optimálně se přizpůsobí nejrůznějším požadavkům jak v profesním životě, tak při trávení volného času.

 

© Volkswagen akciová společnost - obrázky ukazující modely T1, T2, T3 a T4, jsou poskytnuty s laskavou podporou společnosti Volkswagen AG pouze pro účely webové stránky. Jejich stahování a následné používání není dovoleno.