Co je TGI?
Označení TGI znamená, že daný vůz využívá jako primární zdroj energie stlačený zemní plyn (CNG), který v současné době představuje nejčistější palivo pro spalovací motory. Z technologického hlediska se motory TGI, kterými jsou dané modely vybaveny již při výrobě, jako první na světě mohly pochlubit kombinací turbodmychadla a přímého vstřikování zemního plynu, díky čemuž mohou nabídnout silný výkon při výrazně nižších emisích CO2.
Jak porovnávat technologii TGI s konvenčními agregáty?
Srovnání spotřeby
Převod kilogramů na litry
Spotřeba vozů s pohonem na CNG se většinou udává v jednotkách 1 kg/100 km. Nicméně, v zájmu zjednodušení je pro srovnávání spotřeby při použití různých paliv možné převést danou hodnotu na l/100 km:
1 kg CNG = 1,4 litru CNG tedy 1 litr CNG = 0,71 kg CNG
Po převedení spotřeby na stejné měrné jednotky bude ihned jasné, že technologie TGI nebude nadměrně zatěžovat ani životní prostředí, ani Vaši peněženku.
Náklady
Jedním slovem "značné"
Vzhledem k aktuálnímu vývoji cen pohonných hmot lze v závislosti na konkrétním
regionu při využívání stlačeného zemního plynu (CNG) ušetřit oproti konvenčním
palivům jako jsou benzín a nafta 30 až 50% nákladů.
Tato úspora je dána nejen nižší spotřebou, ale také tím, že palivo CNG spadá na
rozdíl od konvenčních pohonných hmot do speciální kategorie pro stanovení spotřební
daně, díky čemuž se i přes plánované zvyšování sazby do roku 2020 bude spotřební
daň za stlačený zemní plyn držet na minimální hodnotě.
Dalším bonusem je oproštění od silniční daně pro všechna vozidla s pohonem na CNG,
jejichž hmotnost nepřesahuje 12 tun. Jak se sami můžete přesvědčit, návratnost
investice do agregátu TGI je vysoká.
Nižší povinné ručení
Ačkoliv Vám budou motory TGI dělat radost svým vysokým výkonem, jedná se o maloobjemové agregáty. To znamená, že se na ně vztahuje i nižší sazba povinného ručení, která může představovat úsporu v tisících korun ročně.
Rychlejší návratnost investice
I přes příplatek za speciálně řešený agregát se investice do pohonu na CNG vrátí mnohem rychleji než u naftového motoru. V konkrétním případě značky Volkswagen je důvodem vysoká efektivita technologie TGI kombinovaná s výrazně nižšími výdaji za palivo.
Praktické informace
Jedním slovem "značné"
Vzhledem k aktuálnímu vývoji cen pohonných hmot lze v závislosti na konkrétním
regionu při využívání stlačeného zemního plynu (CNG) ušetřit oproti konvenčním
palivům jako jsou benzín a nafta 30 až 50% nákladů.
Tato úspora je dána nejen nižší spotřebou, ale také tím, že palivo CNG spadá na
rozdíl od konvenčních pohonných hmot do speciální kategorie pro stanovení spotřební
daně, díky čemuž se i přes plánované zvyšování sazby do roku 2020 bude spotřební
daň za stlačený zemní plyn držet na minimální hodnotě.
Dalším bonusem je oproštění od silniční daně pro všechna vozidla s pohonem na CNG,
jejichž hmotnost nepřesahuje 12 tun. Jak se sami můžete přesvědčit, návratnost
investice do agregátu TGI je vysoká.
Maximální výkon motoru
Protože je palivo CNG z převážné většiny tvořeno metanem, nabízí velmi vysokou výhřevnost s níž je spojeno velmi efektivní využití paliva. Další předností této technologie je minimální zráta výkonu motoru, která ve srovnání s benzínem dosahuje maximálně 5%.
Plnění
Plnění je zcela jednoduché a rychlé. Pod jedním společným víčkem pro obě palivové nádrže nalezneme plnicí hrdlo jak pro běžný benzin, tak pro zemní plyn. U většiny plnicích stanic je možné natankovat CNG bez nutnosti přivolání obsluhy. Doba plnění vyžaduje stejný čas jako tankování plné nádrže běžného paliva, tzn. do 5ti minut.
Bezpečnost
Vyšší bezpečnost než u klasických palivových nádrží
Přestože je zemní plyn v nádržích automobilu uchováván pod vysokým tlakem, celý systém je ve skutečnosti bezpečnější než je tomu u vozů vyžívajících jako palivo benzín, naftu nebo LPG. Stlačený zemní plyn je totiž oproti kapalným palivům (mezi něž patří i LPG) lehčí než vzduch, což znamená, že v případě jeho úniku nedochází k jeho hromadění při zemi, ale volně se rozptýlí ve vzduchu. Jeho zápalná teplota je navíc dvakrát vyšší než například u benzínu.
Parkování v garážích
Ano. Od září 2011 mohou vozidla s pohonem na CNG parkovat ve všech veřejných garážích, které samozřejmě musí splňovat určité technické požadavky, mezi něž patří například adekvátní odvětrávání nebo instalace detektorů plynu. To je oproti pohonu LPG nesporná výhoda.
Nádrže na CNG vyrobené z ušlechtilé oceli jsou silnostěnné, bezešvé a díky důkladnému testování z hlediska nárazů, požáru a působení vysokého tlaku se mohou pochlubit také mimořádnou bezpečností. Mimo to jsou vybaveny bezpečnostními ventily s elektromagnetickým uzávěrem s tlakovou a tepelnou pojistkou, které v případě havárie automatickou uzavřou přívod paliva do motoru a postupně začnou upouštět plyn, díky čemuž nemůže dojít k explozi nádrží.
Nádrže na CNG jsou vždy umístěny v zadní části vozu v prostoru, který je obvykle vyhrazen pro rezervní kolo, místo něhož je vůz vybaven sadou pro rychlou opravu pneumatiky. Ve stejném místě je uložena také rezervní nádrž na benzín, na kterou se palivový systém automaticky přepne po vyčerpání zemního plynu.
5 největších mýtů o CNG
Mezi motoristy koluje o CNG řada zkreslených informací. Rádi bychom jich vyvrátili hned pět:
1. Snížení výkonu může nastat u přestaveb, ovšem pouze o pět až deset procent. U nových aut s motory přímo "ušitými" na míru CNG je to naopak. Díky vyššímu oktanovému číslu, vysoké výhřevnosti a lepšímu směšování se vzduchem, a tím i k rovnoměrnějšímu složení palivové směsi a plnění válců je výkon vyšší.
2. Malý kufr. Tlaková nádoba na plyn znamená především to, že se musíte rozloučit s rezervou. Například u Volkswagenu Golf Variant, který má základní objem kufru 605 litrů, zůstává při zástavbě na CNG asi 424 litrů.
3. Podzemní garáže zapovězeny. Už ne. V roce 2011 se změnila vyhláška a auta na CNG do garáží smějí - do těch, které jsou vybavené dostatečným odvětráním a detektory plynu. Všechny nové se už takhle stavějí.
4. Je to nebezpečné. Právě naopak, CNG je bezpečnější než konvenční paliva i LPG. Je lehčí než vzduch a při případném úniku se snadno odvětrá a rozptýlí. V autě je uchován v ověřených tlakových nádobách, které leží mimo deformační zóny. Výbušnost CNG smíchaného se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv. A když se tlaková nádrž náhodou dostane do ohně, vydrží v něm i patnáct minut a pak plyn kontrolovaně odhoří.
5. Malý dojezd. Dojezd na plyn se většinou pohybuje v rozmezí od 300 do 500 kilometrů. K tomu přidejte běžnou benzínovou nádrž a dojedete mnohem dál než s běžným vozem.