Odborná vs. neodborná oprava
Fair Repair
Se zvyšujícím se stářím vozidel na trhu současně roste podíl vozidel se závažnými nedostatky a tím i pravděpodobnost dopravní nehody. K těmto nedostatkům patří také kvalita náhradních dílů, stejně jako chyby při montáži a opravě. Neodborně provedené opravy vozidel nejsou druhým, popř. třetím majitelům vozidla známy, mohou mít však při nehodě vážné následky. Oba aspekty jsou dále rozvedeny v následujícím textu.
V rámci projektu "Fair Repair" provedl KTI (Kraftfahrzeugtechnisches Institut) řadu crash testů vozidel, u kterých zkoumal dopady neodborných oprav moderních karoserií na bezpečnost vozidel a jejich následnou škodu. Při testování se pozoroval vliv deformace na bezpečnost posádky při bočním nárazu po opravě havarovaného vozidla Volkswagen Passat B6. Karoserie je díky použití velkého množství vysokopevnostních ocelí charakteristická pro karoserie moderních osobních vozů. Test bočního nárazu Euro NCAP byl podkladem pro provedení zkoušek.
Neodborná oprava
Po provedení prvního bočního nárazu vozidla za účelem získání hodnot pro pozdější
porovnání a vyhodnocení, byla vzniklá škoda opticky bezvadně opravena podle
osvědčených metod. Předpisy příručky výrobce specifické pro tento model nebyly však
při opravě zohledněny. Důvodem bylo, že neautorizovaní opravci často sahají k
zastaralým příručkám oprav nebo opravují podle zvyku.
V příručce oprav předchozího modelu se používá bodová svářečka starší generace
(max. jmenovitý proud 6.400 A, nenastavitelný přítlak). Příručka oprav specifická
pro model Passat B6 oproti tomu vyžaduje použití invertní svářečky (10.000 A,
proměnlivý přítlak do cca 10 bar), aby bylo možné spojit vysoce pevnou za tepla
válcovanou ocel. Navíc byly vysokopevnostní zesilující plechy v oblasti prahů a
B-sloupku narovnány nebo částečně nahrazeny, což příručka oprav pro daný model také
neumožňuje. Pro opravu se použily pouze Originální díly Volkswagen®.
Po této opravě, kterou je nutné považovat za neodbornou, vozidlo znovu podstoupilo
boční náraz. Byly porovnány rozdíly v deformačním chování karoserie a také vliv
nárazu na bezpečnost posádky.
Výsledek neodborné opravy
Po porovnání obou testů byla patrná větší hloubka deformace po druhém bočním nárazu a to až o 60 mm. Důvodem byl značně prohnutý B-sloupek, který zasahoval více do prostoru cestujících. Následkem takto hluboké deformace byla ovlivněna funkčnost okenních airbagů, které se tak neaktivovaly. Vlivem zpětného tvarování vysokopevnostních ocelí při opravě byla jejich struktura změněna, svár nevydržel zatížení a zcela se vytrhl. Lze usoudit, že zdraví a život cestujících by byl vlivem hluboké deformace dveří, B-sloupku a nefunkčnosti okenních airbagů značně ohrožen.
Odborná oprava
Při dalším testování stejného modelu vozidla se zkoumalo, jaký dopad na bezpečnost cestujících má oprava s využitím Originálních dílů Volkswagen® a pomocí výrobcem předepsaným aktuálním dílenským vybavením. Z tohoto důvodu bylo i druhé testované vozidlo podrobeno bočnímu nárazu dle Euro NCAP, aby mohly být porovnány hodnoty s prvním testovaným vozidlem.
Výsledek odborné opravy
Opětovný boční náraz druhého vozidla prokázal, že výsledky deformace karoserie jsou téměř totožné, jako deformace karoserie po prvním bočním nárazu a nebyly zpozorovány žádné mimořádné odchylky. Vozidlo tedy po odborné opravě a s použitím Originálních dílů Volkswagen® prokázalo obdobné deformační chování jako při prvním nárazu. Všechny bezpečnostní systémy fungovaly.
Shrnutí crash testů
Projekt prokázal, že neodborná oprava má negativní vliv na:
- tuhost a deformační chování karoserie
- funkčnost prvků aktivní/pasivní bezpečnosti
- bezpečnost cestujících ve vozidle
- náklady na opravu po nehodě po neodborně provedené opravě
- náklady při vyplácení pojistného plnění na škodách na zdraví