Společnosti Volkswagen a Ford navázaly v loňském roce rozsáhlou spolupráci, která kromě elektromobilů a lehkých užitkových vozidel zahrnuje také společné kroky vedoucí k vývoji systémů pro autonomní jízdu. Nyní podepsané smlouvy mezi koncerny Ford a Volkswagen jsou v jejich spolupráci důležitým milníkem. Současně tak byly položeny základy celkem tří projektů vozidel značek Ford a Volkswagen Užitkové vozy s potenciálním objemem výroby až 8 milionů vozů během celého životního cyklu. Kromě již dohodnuté spolupráce na středně velkém pickupu byly nyní zahájeny projekty městského rozvážkového vozu a lehkého užitkového vozu pro segment s užitečnou hmotností jedna tuna.
Thomas Sedran, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu říká: "Strategická spolupráce s Fordem je důležitým pilířem naší strategie pro budoucnost, GRIP 2025+, a tím také součástí transformace, jíž Volkswagen Užitkové vozy prochází. Kooperace v nadcházejících letech upevní naše silné postavení v oblasti lehkých užitkových vozů především na našich klíčových evropských trzích. Partnerství s koncernem Ford je dlouhodobé a nyní podepsané smlouvy jsou pro mě dokladem, že naše plány krok za krokem úspěšně zrealizujeme."
Ford Ranger a Volkswagen Amarok
Ford bude jako vedoucí partner vyrábět pro značku Volkswagen Užitkové vozy novou
generaci modelu Amarok na základě pickupu Ranger. Nástupce Amaroku bude od roku
2022 vznikat v závodě Ford Silverton v Jižní Africe. Sedran k tomu dodává: "Pro oba
partnery je důležité použití stejné platformy. Současně spojíme dohromady obě naše
silné stránky. Oba modely však zřetelně odlišíme individuálním designem a
uživatelským rozhraním. Volkswagen Užitkové vozy se s nástupcem modelu Amarok
zaměří na své hlavní trhy především v ekonomickém prostoru EMEA (Evropa - Arábie -
Afrika). Z výsledku budou profitovat naši zákazníci, protože bez této spolupráce
bychom žádný nový Amarok nevyvíjeli."
Městský rozvážkový vůz a lehké užitkové vozidlo s užitečnou hmotností 1
t
S podpisy na aktuálních smlouvách o spolupráci byly vytvořeny předpoklady také pro
realizaci projektů dalších dvou vozidel. Volkswagen Užitkové vozy vyvine na základě
modelu Caddy 5, představeného v únoru 2020, městský rozvážkový vůz a bude ho od
roku 2021 vyrábět v Polsku pro značku Ford.Ta jej uvede na trh pod označením
Transit Connect jako první vůz vzniklý ze spolupráce se značkou Volkswagen Užitkové
vozy. Výroba nového modelu Caddy 5, který se dočkal po své světové premiéře v únoru
2020 velmi pozitivního přijetí od zástupců mezinárodních médií, bude zahájena ve
druhém pololetí roku 2020 v polské Poznani.
Důležitým segmentem v oblasti lehkých užitkových vozů, používaných k podnikání, jsou vozidla s užitečnou hmotností do jedné tuny. Značky Volkswagen Užitkové vozy a Ford vytvořily smluvní rámec pro úzkou spolupráci i v tomto segmentu. Vývoj a výrobu těchto užitkových vozů zajistí Ford. Thomas Sedran k tomu říká: "Projekt '1 Ton' přinese značce Volkswagen Užitkové vozy zvýšení poptávky od firemních zákazníků, protože jim budeme moci předložit skvělou nabídku s vynikajícím poměrem cena/výkon. Značka Volkswagen Užitkové vozy si současně udrží ve svých rukách vývoj, výrobu a prodej nástupce naší současné modelové řady T6.1 pro soukromé využití, tedy modelů Multivan, Caravelle a California. Mohli bychom také říci, že pro naše zákazníky spojíme to nejlepší z obou světů."
Vývoj autonomní jízdy
Na začátku měsíce byly navíc uzavřeny smlouvy o spolupráci při vývoji autonomní
jízdy a AID, dceřiná společnost koncernu Volkswagen, byla začleněna do společnosti
ARGO AI. Tím byly vytvořeny základy pro globálně působící společnost zabývající se
vývojem autonomní jízdy. Oba partneři budou mít individuální přístup k softwaru a
systému pro autonomní jízdu SDS (Self Driving System). Značka Volkswagen Užitkové
vozy nese v rámci koncernu Volkswagen odpovědnost za vývoj autonomní jízdy (stupeň
automatizace 4) v oblasti poskytování mobility a přepravy jako služby (MaaS -
Mobility as a Service; TaaS - Transport as a Service). Thomas Sedran dodává: "V
roce 2022 poprvé uvedeme do provozu v reálných podmínkách flotilu autonomních
vozidel. Bude to první test našich elektromobilů ID.BUZZ s funkcí autonomní jízdy
úrovně 4. Úzce na něm budeme spolupracovat se společností ARGO. Kromě toho jsem
přesvědčen o tom, že ARGO zaujme vedoucí roli ve vývoji autonomních systémů v rámci
celého automobilového průmyslu, a z toho budeme výrazně profitovat my i Ford."
Spolupráce koncernů Volkswagen a Ford nezahrnuje žádné kapitálové propojení. Obě společnosti budou všechna vozidla nabízet na trhu nezávisle na sobě.